Όχι στην κριτική! Ναι στην επιβράβευση!



Μια άκρως επικίνδυνη στάση γονιών αλλά και εκπαιδευτικών είναι η υποτίμηση των προτερημάτων και η διόγκωση των ελαττωμάτων των παιδιών.

Η συμπεριφορά αυτή λαμβάνει χώρα στα πλαίσια της γονεϊκής επιθετικότητας για τους μεν και το παιχνίδι της εξουσίας - κυριαρχίας παίζει σημαντικό ρόλο για τους δε.

Υπάρχει βέβαια και η καλοπροαίρετη κριτική η οποία έχει απώτερο στόχο την παραίνεση και την παρότρυνση των παιδιών προκειμένου να βελτιώσουν μια συμπεριφορά ή να αναπτύξουν μια ικανότητα.

Ωστόσο η κριτική πρέπει να συνοδεύεται από την αντίστοιχη επιβράβευση πάνω στα καλά χαρακτηριστικά των παιδιών - μαθητών. Αν δεν υπάρχει ισορροπία σε αυτό το σημείο τότε η κριτική λειτουργεί σαν τροχοπέδη για την πνευματική ανάπτυξη και την ψυχική ωρίμανση των παιδιών.



Τα παιδιά είναι ευαίσθητα πλάσματα. Απορροφούν την κριτική είτε την καλή είτε την κακή, πιστεύουν όσα ακούνε και στο τέλος αυτό γίνονται. Η ετικετοποίηση και οι αρνητικοί χαρακτηρισμοί παίζουν καταλυτικό ρόλο στην παιδική ηλικία. Τα παιδιά δε διαθέτουν ισχυρούς μηχανισμούς άμυνας και δεν είναι σε θέση να διαφυλάξουν την ψυχική τους υγεία. Χαρακτηρισμοί όπως : " Είσαι ηλίθιος", "είσαι ανίκανος" κτλ είναι αυτονόητο ότι είναι ανεπίτρεπτοι.

Εξίσου αρνητικό ρόλο παίζουν και φράσεις όπως : " Δεν μπορείς να το καταλάβεις, τόσες φορές στο εξήγησα"... όπου το παιδί νιώθει άχρηστο επειδή "δεν" μπορεί να καταλάβει. Απλά διδάξτε με άλλο τρόπο, ώστε να μπορέσει να καταλάβει.

"Όλα τα παιδιά έχουν προχωρήσει και είσαι ο μόνος που μένει τόσο πίσω. Μη βαριέσαι!"... Μόλις δολοφονήσατε ένα κομμάτι της ψυχής του. Η σύγκριση απαγορεύεται.....Κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό και τα δικά του ταλέντα......


Κανείς γονιός δε θέλει τα παιδιά του να είναι "άχρηστα". Κανείς εκπαιδευτικός δε θέλει οι μαθητές του να είναι "κακοί"... Αποφεύγουμε λοιπόν χαρακτηρισμούς και ταμπέλες και δίνουμε έμφαση στην επιβράβευση... "Μπράβο για τα πολύ ωραία γράμματα που έκανες, θα μπορούσες να έχεις περισσότερες ιδέες στην έκθεση σου".. Ο μαθητής δε μένει στην παρατήρηση ακούει το "Μπράβο"....Την επόμενη φορά θα γράψει καλύτερη έκθεση για να δεχτεί επιβράβευση για την έκθεση του...Τόσο απλό....αλλά και τόσο καλό!

Το παιδί το οποίο θα δεχτεί επιβράβευση θα αρχίσει να μεταμορφώνεται και να αναπτύσσει μια ισχυρή προσωπικότητα με αυτοπεποίθηση.

Μην υποτιμάτε τα παιδιά. Βοηθήστε τα να ανθίσουν. Το κάθε λουλούδι ανθίζει με το δικό του τρόπο και στον δικό του χρόνο, διαθέτει το δικό του ξεχωριστό χρώμα και το δικό του ιδιαίτερο άρωμα.

Έτσι και τα παιδιά. Το καθένα διαθέτει τη δική του ξεχωριστή, μοναδική και ιδιαίτερη προσωπικότητα. Έχει τους δικούς τους ρυθμούς μάθησης και τον δικό του τρόπο. Βρείτε τα καλά τους στοιχεία και επενδύστε πάνω σε αυτά. Με τη συνεχή αναφορά των ελαττωμάτων το μόνο που επιτυγχάνεται είναι η διόγκωσή τους.... Εστιάστε αλλού....

Διαβάστε επίσης :


Συντάκτης : Γιώτα Γρέκη
Εκπαιδευτικός, Ειδική Παιδαγωγός, Δασκάλα Γιόγκα, Εναλλακτική Θεραπεύτρια.


Ο κόσμος μας μπορεί να γίνει καλύτερος με μικρές καθημερινές αλλαγές!!


( Επιτρέπεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή (ολική, μερική ή αποσπασματική)  με την προϋπόθεση αναγραφής της πηγής προέλευσης.
Όσον αφορά στα ενυπόγραφα άρθρα επιτρέπεται η αναδημοσίευση ΜΟΝΟΝ κατόπιν αδείας του συγγραφέα.)


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τι είδους Έλληνας είσαι;

Ω ΓΕΝΝΑΙΑ ΨΥΧΗ!

Μοναχικός σημαίνει Μοναδικός