Σχολική Μελέτη και Λάθη που κάνουν οι Γονείς.


Γρέκη Παναγιώτα, 

Εκπαιδευτικός – Ειδική Παιδαγωγός 
Δασκάλα Γιόγκα, Εναλλακτική Θεραπεύτρια.

Ένα από τα καθήκοντα των γονιών είναι να βοηθούν τα παιδιά με τις σχολικές τους υποχρεώσεις, ιδιαίτερα όσο είναι στις πρώτες τάξεις του δημοτικού.

Η παροχή αυτής της βοήθειας μπορεί να οδηγήσει σε μια τυραννική συμπεριφορά του γονέα, βίαιη
(κυρίως με χρήση ψυχολογικής βίας), υποτιμητική και προσβλητική απέναντι στο παιδί.

Πρώτο μέλημα όμως των γονιών δε θα έπρεπε να είναι η άριστη διεκπεραίωση των σχολικών υποχρεώσεων ώστε μέσα από τα πρωτεία του παιδιού τους να ικανοποιείται ο δικός τους εγωισμός και η δική τους αυταρέσκεια. Προτεραιότητα των γονιών πρέπει να είναι η ενδυνάμωση της αυτοπεποίθησης του παιδιού και η εκμάθηση της υπευθυνότητας.

Γονιός - τύραννος

Η Μαρία επιστρέφει από το σχολείο κάθε μέρα στις 2 το μεσημέρι. Πάει Τετάρτη Δημοτικού. Έχει 20 λεπτά στη διάθεση της για να φάει. Η μητέρα της ελέγχει εναγωνίως τα βιβλία και τα τετράδια της. Πριν ολοκληρώσει καν το γεύμα της, η μητέρα της θα έχει αρχίσει να την επιπλήττει για λάθη ή παραλείψεις στα τετράδια της. Τα πράγματα ξεφεύγουν καμιά φορά αν σε κάποιο τετράδιο υπάρχει κάποια παρατήρηση ή συμβουλή από τη δασκάλα. Η μητέρα της θέλει να είναι η καλύτερη μέσα στην τάξη! Στη συνέχεια η Μαρία θα στρωθεί στο διάβασμα. Θα διαβάζει για ώρες.... Θα παπαγαλίζει, θα λύνει ατελείωτες ασκήσεις μαζί με τη μητέρα, η οποία έχει αναλάβει το ρόλο της απογευματινής δασκάλας. Δασκάλα σκληρή που δε δείχνει ίχνος επιείκειας, καλοσύνης, ενσυναίσθησης και κατανόησης του παιδιού. Η Μαρία θα ολοκληρώσει τη μελέτη της στις 10 το βράδυ. Θα της επιτραπεί για μισή ώρα να δει λίγο τηλεόραση επειδή ήταν τόσο καλό παιδί και στη συνέχεια θα κοιμηθεί για να συνεχίσει αυτή την επαναλαμβανόμενη καθημερινότητα ξανά και ξανά.

 Η Μαρία είναι ένα δυστυχισμένο παιδί. Δεν αγαπά το σχολείο, δεν αγαπά τη μελέτη. Αν θα μπορούσε θα σταματούσε το σχολείο. Η Μαρία είναι πιθανό να περάσει σε κάποια καλή σχολή όταν μεγαλώσει. Θα παραμείνει ένα άβουλο ον για την υπόλοιπη ζωή της υπακούοντας σε άλλους. Είναι επίσης πιθανό να επαναστατήσει στην εφηβεία και να τα παρατήσει όλα. Και πάλι αυτή η ακραία αντίδραση θα την οδηγήσει στη δυστυχία.

Σπάνια αυτά τα παιδιά και με μεγάλη προσωπική προσπάθεια βρίσκουν τις ισορροπίες τους και υψώνουν το ανάστημά τους. Η ζημιά όμως στη ψυχολογία τους είναι ανεπανόρθωτη. Πάντα θα δυσκολεύονται να πάρουν πρωτοβουλίες ή να ολοκληρώσουν υποθέσεις αν δεν έχουν δίπλα τους έναν οδηγό που θα υποκαθιστά τον τύραννο - γονιό.

Γονιός - Βοηθός - Υποστηρικτής

Στο διπλανό διαμέρισμα ζει ο Βασίλης με τους γονείς του. Είναι μαθητής της Δεύτερης τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Επιστρέφει από το σχολείο την ίδια ώρα με την Μαρία. Μετά το μεσημεριανό γεύμα θα παίξει με τα παιχνίδια του για να αποφορτιστεί όπως λέει η μητέρα. Μετά από μια ώρα θα ανοίξει μόνος του την τσάντα του και θα βγάλει μόνος του βιβλία και τετράδια για να μελετήσει.

Η μητέρα του θα του υπενθυμίσει πως θα είναι στην κουζίνα και πως θα είναι διαθέσιμη να τον βοηθήσει αν κάτι χρειαστεί. Ο Βασίλης σπάνια τη χρειάζεται. Καμία φορά μπορεί να μην έχει κατανοήσει κάποια άσκηση στα μαθηματικά. Ο Βασίλης θα ζητήσει βοήθεια, η μητέρα θα του εξηγήσει και ο Βασίλης θα ολοκληρώσει την άσκηση μόνος.

Όταν ολοκληρώσει τη μελέτη θα δείξει στη μητέρα μόνος του τα τετράδια του με τις εργασίες της προηγούμενης μέρας. Δε θα φοβάται καθόλου αν η δασκάλα του έχει γράψει κάποια παρατήρηση γιατί τόσο η μητέρα όσο και ο πατέρας δεν αντιμετωπίζουν τις παρατηρήσεις με βία αλλά με κατανόηση. Θα τον βοηθήσουν να καταλάβει την άσκηση και θα τον παροτρύνουν να συνεχίσει γιατί τα πάει περίφημα.

Ο Βασίλης θα ετοιμάσει μόνος του την τσάντα του και το υπόλοιπο απόγευμα θα παίζει, θα διαβάζει παραμύθια, θα ζωγραφίζει και θα περνά ευχάριστα. Για τον Βασίλη το σχολείο είναι ένα δημιουργικό μέρος. Μαθαίνει χρήσιμα πράγματα και ονειρεύεται όταν μεγαλώσει να γίνει δάσκαλος....ή γιατρός...ή αστροναύτης....Πφφφ ... δεν έχει ακόμα αποφασίσει!!! Ο Βασίλης είναι ένα ευτυχισμένο, ανέμελο παιδί που απολαμβάνει την παιδική ηλικία επειδή έχει δυο υποστηρικτικούς γονείς. Ότι επάγγελμα και να κάνει όταν μεγαλώσει θα γίνει σίγουρα ένας υπεύθυνος και ώριμα σκεπτόμενος ενήλικας. Δε θα χρειάζεται δεκανίκια-βοηθούς αλλά θα τα καταφέρνει μόνος. Θα απολαμβάνει τη ζωή του χωρίς άγχος και χωρίς φόβο. Η διαδικασία αποκόλλησης από την οικογένεια και η έναρξη της ενήλικης ζωής του θα είναι ομαλή και δε θα αφήσει ψυχολογικά κατάλοιπα.


Συμπεράσματα :


  • Οι γονείς πρέπει να βοηθούν τα παιδιά να αποκτούν υπευθυνότητα και αυτοπεποίθηση.
  • Οι γονείς παίζουν το ρόλο του βοηθού κατά τη διάρκεια της μελέτης του παιδιού. Όχι του δασκάλου! Δε χαρίζουν έτοιμες λύσεις και απαντήσεις για να πάρει το παιδί καλούς βαθμούς! Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μετατραπούν σε γονείς - τυράννους με μοναδικό σκοπό την αυστηρή επίβλεψη και την ακραία επίπληξη του παιδιού αν δεν ικανοποιεί τις δικές τους απαιτήσεις.
  • Οι γονείς πρέπει να αποστασιοποιηθούν από τις σχολικές υποχρεώσεις του παιδιού. Δεν πρέπει να μετατρέπονται σε από μηχανής θεούς όταν το παιδί αντιμετωπίζει κάποια δυσκολία και να δίνουν μασημένη τροφή. Πρέπει να βοηθούν το παιδί να κατανοήσει και να βρει τη λύση μόνο του. (Σωκρατική Μαιευτική )
  • Μαθαίνουν στο παιδί τι σημαίνει υπευθυνότητα. Υπευθυνότητα σημαίνει αναλαμβάνω μόνος μου την πρωτοβουλία για τη διεκπεραίωση της μελέτης μου και των σχολικών μου εργασιών..... Υπευθυνότητα σημαίνει ότι κατανοώ τις υποχρεώσεις μου και τις φέρνω εις πέρας.
  • Η υπεύθυνη αυτή στάση του γονιού απέναντι στο παιδί οδηγεί στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου ανθρώπου με αυτοπεποίθηση και υγιή προσωπικότητα. Η λέξη κλειδί είναι ο σεβασμός. Σεβασμός απέναντι στην προσωπικότητα του παιδιού!
Αγαπητοί γονείς, κάντε ένα βήμα πίσω. Μάθετε στο παιδί σας να προχωρά μόνο του στη ζωή! Μείνετε σταθεροί ως βοηθοί - συμπαραστάτες όταν το παιδί χρειαστεί βοήθεια. Και το σημαντικότερο : Μην είστε επικριτικοί με τις επιδόσεις του παιδιού. Μη καταστρέφετε την ψυχολογία του. Οι συνεχείς παρατηρήσεις και η αρνητική κριτική ενδεχομένως να κάνουν το παιδί πιο υπάκουο. Επειδή όμως αυτή η υπακοή προκύπτει από ψυχολογικό εκβιασμό, θα έχει μικρή διάρκεια.

Να είστε ενθαρρυντικοί και πάντα να επιβραβεύετε την προσπάθεια του παιδιού. Δείξτε εμπιστοσύνη στο παιδί σας. Βοηθήστε το στα πρώτα του βήματα και μετά αφήστε το να περπατήσει μόνο...Μπορεί να τα καταφέρει!!!!!

Διαβάστε επίσης :


Ο κόσμος μας μπορεί να γίνει καλύτερος με μικρές καθημερινές αλλαγές!!

Ποιοτική εκπαίδευση και μελέτη.

-Ιδιαίτερα μαθήματα σε παιδιά Δημοτικού, Γυμνασίου,  Λυκείου μέσω viber ή skype.

- Μαθήματα Αρχαίων Ελληνικών σε παιδιά.
( -Ανάλυση Μύθων του Αισώπου και Επιλεγμένων Φιλοσοφικών κειμένων, 
-Ανάπτυξη Κριτικής Ικανότητας, Φαντασίας και Δημιουργικότητας)

Για περισσότερες πληροφορίες : 6972718578

( Επιτρέπεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή (ολική, μερική ή αποσπασματική)  με την προϋπόθεση αναγραφής της πηγής προέλευσης.
Όσον αφορά στα ενυπόγραφα άρθρα επιτρέπεται η αναδημοσίευση ΜΟΝΟΝ κατόπιν αδείας του συγγραφέα.)





Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τι είδους Έλληνας είσαι;

Ω ΓΕΝΝΑΙΑ ΨΥΧΗ!

Μοναχικός σημαίνει Μοναδικός